Evaluasi Program Sinkronisasi Dapodik dalam Rangka Pemerataan Penyaluran Dana BOS (Studi pada Dinas Pendidikan Kabupaten Gresik)

Authors

  • Ajeng Rohanies Jurusan Administrasi Publik, Fakultas Ilmu Administrasi, Universitas Brawijaya, Malang

Abstract

Abstract: Evaluation of Synchronization Program of Dapodik to Distribution of BOS (Case Study in Dinas Pendidikan Kabupaten Gresik).Education is a very important matter and strategic in national development because it is one determinant progress to a country. Various educational problems especially the problem is the cost for schools to be addressed by the government with their school operational fund programming (BOS) .The general objectives of the BOS program is to offset the cost of education .The distribution of the fund always in monitoring and evaluated so that the funds in a channel not wrong target .One of many efforts to fair distribution , the use of programs and accountability BOS fund is by making use of e-Government program .The utilization of e-Government program in education world is due to the Dapodik application. Many benefits and advantages of Dapodik application, One of them is synchronizing the census databasic education for distribution the distribution of school operational assistance (BOS).

Keywords: evaluation of program, synchronization, dapodik, BOS

Abstrak: Evaluasi Program Sinkronisasi Dapodik dalam Rangka Pemerataan Penyaluran Dana BOS (Studi pada Dinas Pendidikan Kabupaten Gresik).Pendidikan adalah hal yang penting dan strategis dalam pembangunan nasional, karena merupakan salah satu penentu kemajuan suatu negara. Macam-macam persoalan pendidikan khususnya masalah tidak ada biaya untuk sekolah ditindak lanjuti oleh pemerintah dengan pembuatan program Dana Bantuan Operasional Sekolah. Tujuan umum dari program tersebut adalah untuk meringankan biaya pendidikan. Penyalurannya selalu dimonitoring dan dievaluasi agar dana yang disalurkan tidak salah sasaran. Salah satu upaya untuk pemerataan, penggunaan dan pertanggungjawaban program tersebut adalah dengan memanfaatkan penggunaan e-gov. Pemanfaatan e-gov dalam dunia pendidikan adalah adanya aplikasi Data Pokok Pendidikan. Banyak manfaat dan keuntungan dari aplikasi tersebut, salah satunya adalah program sinkronisasi Dapodik di Dinas Pendidikan Kabupaten Gresik untuk pemerataan penyaluran dana BOS.

Published

2016-02-20

Issue

Section

Articles