PENGARUH TUNJANGAN PROFESI GURU TERHADAP KINERJA YANG DIMEDIASI OLEH KOMPETENSI DI SMPN DISTRIK SENTANI KABUPATEN JAYAPURA

Authors

  • Meini Senewe meini.senewe
  • Bambang Supriyono Universitas Brawijaya
  • I Gede Eko Putra Sri Sentanu Universitas Brawijaya

Abstract

The study aims to: determine the effect of the teacher’s professional allowance on junior high school teachers performance mediated by competence. This research uses a quantitative approach with explanatory research. A total of 68 respondents was chosen at random from a pool of 85 teachers. Data were collected using a previously validated authoritative questionnaire. Hypothesis testing using variance-based SEM is called Partial Least Square (PLS). The results showed that: the teacher professional allowance has a significant and positive effect on the performance of 0,584 the teacher's professional allowance has a significant and positive effect on the competence of 0.369. the competence has a significant and positive effect on the teacher's performance of 0.446. there is an effect of the teacher's professional allowance on competency-mediated performance of 0.261. As expected, the Jayapura Regency Education Department will collaborate with professional organizations to develop innovative programs that can encourage teacher competency development and increase the role of subject teachers' deliberation and teacher working groups.

References

Barsah, A., Sudarso, A. P., & Sunarsi, D. (2020). Analisis Pengaruh Pengajaran dan Sertifikasi Guru terhadap Kompetensi Guru pada Sekolah Menengah Kejuruan Di Wilayah Parung Panjang Kabupaten Bogor. Journal of Education, Humaniora and Social Sciences (JEHSS), 3(2), 650–657.

Barzelay, M. (2005). Origins of The New Public management: An International View From Public Administration/Political Science. In K. McLaughlin, S. P. Osborne, & E. Ferlie (Eds.), New Public Management Current Trends and Future Prospects (pp. 27–45). Routledge.

Denhardt, J., & Denhardt, R. B. (2007). New Public Service Serving, Not Steering. In Encyclopedia of Public Administration and Public Policy (2nd ed., pp. 1326–1330). Routledge. https://doi.org/10.1201/NOE1420052756.ch268

Dewanto, D. H., Erviantono, T., & Winaya, I. K. (2015). Pengaruh Sertifikasi Terhadap Kinerja Guru di SMA N 1 Gianyar. Citizen Charter, 1(1), 1–10.

Guruh, M. (2018). Pengaruh Kompetensi Terhadap Kinerja Guru Pada SMK Kartika X-2. JENIUS (Jurnal Ilmiah Manajemen Sumber Daya Manusia), 2(1), 109-121.

Hamzah, M. I., & Sarwoko, E. (2020). Kepemimpinan, budaya organisasi dan kinerja: peran mediasi motivasi kerja. Jurnal Ekonomi Modernisasi, 16(1), 41–53.

Hood, C. (1991). A public management for all seasons? Public Administration, 69(1), 3–19. https://doi.org/10.1111/j.1467-9299.1991.tb00779.x

Ichsan, F. N., & Yahya, Y. (2021). Pengaruh Tunjangan Profesi Guru Terhadap Profesionalisme Guru Madarasa Tsanawiyah Negeri 6 Padang. Jurnal Studi Guru Dan Pembelajaran, 4(2), 501–508.

Indajang, K., Jufrizen, J., & Juliandi, A. (2020). Pengaruh Budaya Organisasi Dan Kepemimpinan Kepala Sekolah Terhadap Kompetensi Dan Kinerja Guru Pada Yayasan Perguruan Sultan Agung Pematangsiantar. JUPIIS: Jurnal Pendidikan Ilmu-Ilmu Sosial, 12(2), 393–406.

Kartini, D., & Kristiawan, M. (2019). Pengaruh tunjangan profesi dan motivasi kerja terhadap kinerja guru. Kelola: Jurnal Manajemen Pendidikan, 6(1), 25–33.

Kurniawan, A. (2018). Tunjangan Profesi, Pendidikan Dan Latihan Profesi (PLPG) Dalam Kinerja Guru SMA. Jurnal Administrasi Pendidikan, 25(2), 324–335.

Mangkunegara, A. A. A. P. (2013). Manejemen Sumber Daya Manusia Perusahaan. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Manik, S., & Syafrina, N. (2018). Pengaruh Kompetensi Terhadap Kinerja Dosen Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Riau. Jurnal Ilmiah Ekonomi Dan Bisnis (JIEB), 15(1), 16.

Muljani, N. (2002). Kompensasi sebagai motivator untuk meningkatkan kinerja karyawan. Jurnal Manajemen Dan Kewirausahaan, 4(2), 108–122.

Mulyasa, E., & Mukhlis. (2007). Standar Kompetensi dan Sertifikasi Guru. Remaja Rosdakarya.

Munawwarah, R. A. L., Ilham, I., Yunus, M., & Natsir, M. (2021). Pengaruh Motivasi Kerja, Kompetensi, Dan Tunjangan Profesi Guru Terhadap Kinerja Guru Sekolah Menengah Kejuruan (SMK) Negeri Di Kabupaten Soppeng. Bata Ilyas Educational Management Review, 1(2), 10-20.

Nawawi, M. S. (2022). Pengaruh Sertifikasi Guru Terhadap Kompetensi, Motivasi Dan Kesejahteraan Guru, Serta Pengaruh Ketiganya Terhadap Kinerja Guru (Suatu Kajian Studi Literatur Review Ilmu Manajemen Sumber Daya Manusia Dan Manajemen Keuangan). Jurnal Manajemen Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 3(1), 323–336.

Oktavia, A. (2021). Pengaruh Gaji, Tunjangan Dan Fasilitas Kerja Terhadap Kinerja Pegawai Pada Sekretariat Daerah Kabupaten Nganjuk. Otonomi, 21(1), 48–55.

Pasaribu, C., & Irsutami, I. (2015). Pengaruh Insentif Terhadap Kinerja Guru Pada Sekolah Menengah Atas Negeri (SMAN) Dengan Motivasi Sebagai Variabel Intervening. Jurnal Akuntansi, Ekonomi Dan Manajemen Bisnis, 3(1), 69–73.

Payong, M. R. (2011). Sertifikasi profesi guru: konsep dasar, problematika, dan implementasinya. Indeks.

Rifai, I., Warjio, W., & Lubis, M. S. (2022). Efektifitas Pemberian Dana Tunjangan Profesi Guru dalam Peningkatan Kompetensi Guru Sekolah Menengah Pertama. Journal of Education, Humaniora and Social Sciences (JEHSS), 4(4), 2391–2397.

Rini, A. S., Istiatin, & Kustiyah, E. (2018). Pengaruh Kompetensi, Motivasi, Dan Lingkungan Kerja Terhadap Kinerja Karyawan Pt Pos Indonesia (Persero) Cabang Surakarta. Jurnal Ekonomi Dan Kewirausahaan, 8(2), 342–351.

Saondi, O., & Suherman, A. (2012). Etika Profesi Keguruan (I. Armasari, Ed.). Refika Aditama.

Sentanu, I. G. E. P. S., & Sriyono, M. E. E. (2022, Februari 19). Pemberdayaan Masyarakat Desa Melalui Desa Wisata Berbasis Kearifan Lokal Dengan Konsep Pentha Helix [Paper Presentation]. Dalam Collaborative Governance and Digital Transformation to The Smart Cities. Seminar Nasional Program Studi Ilmu Pemerintahan Universitas Galuh Tahun 2022, Ciamis, Jawa Barat. http://repository.unigal.ac.id:8080/handle/123456789/1185

Sundari, E. S. T., Robandi, B., & Mulyasari, E. (2019). Upaya Meningkatkan Kompetensi Sosial Guru Sekolah Dasar di SDN 134 Panorama. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 4(3), 110–126.

Supardi. (2013). Kinerja Guru. Raja Grafindo Persada.

Syah, M. (2008). Psikologi Pendidikan dengan Pendekatan Baru. Remaja Rosdakarya.

Tusriyanto, T. (2014). Sertifikasi Guru Sebagai Upaya Menciptakan Mutu Pendidikan. Tarbawiyah: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 11(01), 145–162.

Uno, H. B., & Lamatenggo, N. (2014). Teori kinerja dan pengukurannya. Bumi Aksara.

Winengan, W. (2018). Menakar Penerapan New Public Management dalam Birokrasi Indonesia. Jurnal Ilmiah Administrasi Publik, 4(1), 66–7

Downloads

Published

2022-10-30