Evaluasi Pelaksanaan Jamkesmas Dalam Meningkatkan Kualitas Pelayanan Kesehatan Masyarakat Miskin (Studi Di Puskesmas Kecamatan Prambon Kabupaten Nganjuk)

Authors

  • Diany Ratnaningtyas Fakultas Ilmu Administrasi, Universitas Brawijaya

Abstract

Abstract: Evaluation of JAMKESMAS In Improving Quality of Health Care of the Poor (Studies in the subdistrict health center Prambon Nganjuk). The low degree of Poor Health is one of the problems in Indonesia and needs government intervention one through the Health Policy JAMKESMAS (2008-2013). JAMKESMAS program itself has been implemented in all parts of Indonesia one of them in Sub Prambon Nganjuk through the health center. In general, the JAMKESMAS implementation in Prambon Health Center refers to the Minister of Health of the Republic of Indonesia No. 903/MENKES/PER/V/ 2011. JAMKESMAS implementation in Prambon Health Center also not be separated from the health services for the poor, the communication between the stakeholders involved to enabling and inhibiting factors such programs. JAMKESMAS participant data errors is one of the obstacles that are often experienced by health centers in the implementation of the program in Prambon Health Center. For this reason the utilization of information technology in data collection participants who performed regularly can be used as an alternative solution to minimize data collection errors participants in the future.

Keywords: Jamkesmas, Minister of Health Regulation No. 903/MENKES/PER/V/2011

Abstrak: Evaluasi Pelaksanaan Jamkesmas Dalam Meningkatkan Kualitas Pelayanan Kesehatan Masyarakat Miskin (Studi di  Puskesmas Kecamatan Prambon Kabupaten Nganjuk). Rendahnya derajat Kesehatan Masyarakat Miskin merupakan salah satu permasalahan di Indonesia sehingga memerlukan adanya campur tangan pemerintah salah satunya melalui Kebijakan Kesehatan Jamkesmas yang dilaksanakan mulai tahun 2008-2013. Program Jamkesmas ini sendiri telah dilaksanakan di seluruh wilayah Indonesia salah satunya di Kecamatan Prambon Kabupaten Nganjuk melalui Puskesmas. Secara umum pelaksanaan Jamkesmas di Puskesmas Prambon mengacu pada Peraturan Menteri Kesehatan Republik Indonesia Nomor 903/MENKES/PER/V/2011. Pelaksanaan Jamkesmas di Puskesmas Prambon juga tidak terlepas dari adanya pelayanan kesehatan bagi warga miskin, komunikasi antar Stakeholders yang terlibat hingga faktor pendukung dan penghambat program tersebut. Kesalahan data peserta Jamkesmas merupakan salah satu penghambat yang seringkali dialami oleh Puskesmas Prambon dalam pelaksanaan program Jamkesmas. Untuk itulah pemanfataan teknologi informasi dalam pendataan peserta yang dilakukan secara berkala dapat dijadikan solusi alternatif untuk meminimalisir terjadinya kesalahan pendataan peserta dikemudian hari.

 

Kata kunci: Jamkesmas, Peraturan Menteri Kesehatan Nomor 903/MENKES/PER/V/2011

Published

2014-06-20

Issue

Section

Articles